Inkluzywny gamedev – iluzja, czy rzeczywistość? 


Już 14 listopada o godzinie 18:00 serdecznie zapraszamy na drugie z serii spotkanie poświęcone równości i inkluzywności w branży technologicznej. Tym razem zagłębimy się w tematy związane z branżą gier wideo, która coraz częściej staje się przestrzenią dyskusji o różnorodności i równości. Wydarzenie organizowane jest przez Zespół Równość w AGH oraz SoTechLab przy Katedrze Studiów nad Społeczeństwem i Technologią AGH, we współpracy z Apteką Designu.

O czym będziemy rozmawiać?

Czy branża gier wideo stała się polem bitwy o równość i inkuzywność? Sugerują to przykłady z ostatnich tylko kilkunastu miesięcy. Polski CD Projekt Red wprowadza pionierskie urlopy menstruacyjne, a Microsoft i Sony tworzą kontrolery dla osób z niepełnosprawnościami. Z drugiej strony czytamy o 100-milionowej ugodzie zawartej pomiędzy hegemonem branży Riot Games a byłymi twórczyniami, które czuły się mobbingowane i molestowane w pracy. Problemy równościowe mogą dotykać także kobiet pracujących w polskich studiach, czego przykładem może być prawdopodobna luka płacowa, o czym możemy dowiedzieć się w raportach publikowanych przez Artura Ganszyńca. Jak bumerang wracają też gorące dyskusje o reprezentacji w kolejnych grach, by wymienić tylko „Black Myth: Wukong” (chiński zespół oskarżono o niedostateczną reprezentację kobiet) czy najnowszą odsłonę „Assassin’s Creeda” (czarnoskóry protagonista wywołał negatywną reakcję u część fanów).

Te i nie tylko wydarzenia stanowić będą kontekst i punkt wyjścia do dyskusji, na którą serdecznie zapraszamy. Odbędzie się ona w formie zdalnego panelu dyskusyjnego, podczas którego podejmiemy zagadnienia szeroko rozumianej równości i uprzedzeń w branży gamedev. Wraz z uczestniczkami i uczestnikami rozmowy zastanowimy się wspólnie nad pytaniem, czy branża gier wideo jest otwarta na potrzeby osób odbiegających od stereotypowego, „uśrednionego” gracza – zarówno po stronie produkcji, jak i odbioru tego wiodącego medium interaktywnego. Idąc za założeniami podejścia określanego mianem „inclusive game”, które można zdefiniować jako tworzenie gier, „w których wszyscy gracze są mile widziani” (Crossley 2019), podczas rozmowy podejmiemy próbę analizy wyzwań, z jakimi borykają się osoby z różnych grup – produkujące i grające kobiety, gracze srebrni (czyli najstarsi, to tzw. silver gaming) i z niepełnosprawnościami, osoby reprezentujące mniejszości kulturowe oraz narodowe.

W podsumowaniu spotkania postaramy się wskazać szereg dobrych praktyk czy niezbędnych zmian, dzięki którym kultura gier komputerowych stanie się bardziej inkluzywna dla szerokiej grupy odbiorców.

Osoby uczestniczące w dyskusji:

  • Natalia Pych – założycielka portalu Grajmerki oraz producentka w Games Operators
  • Agnieszka Mulak – Lead Game Designer w Black Drakkar Games, doktorka cyber-psychologii
  • Mateusz Witczak – dziennikarz zajmujący się tematyką równościową w gamingu
  • Prof. Jan Stasieńko – profesor w Katedrze Technologii Informacyjnych i Mediów AGH, specjalista ds. dostępności dla graczy z niepełnosprawnościami

Prowadzący:
dr Damian Gałuszka – Katedra Technologii Informacyjnych i Mediów, Wydział Humanistyczny AGH

***

Link do wydarzenia FB: https://fb.me/e/4Zut8pznD

Link do spotkania na MS Teams: https://tiny.pl/f8hnjjfc

Spotkanie potrwa 90 minut i zakończy się sesją Q&A, podczas której uczestnicy będą mogli zadawać pytania. Dołącz do nas, aby wziąć udział w tej wyjątkowej dyskusji i wspólnie zastanowić się nad tym, jak uczynić gamedev bardziej inkluzywnym!